بررسی باریت در ایران

ذخاير باريت به وفور و در اكثر نقاط دنيا وجود دارد. توليد كننده عمده باريت در جهان كشور چين است كه تقريباً نيمي از توليد جهاني باريت را به خود اختصاص داده و عرصه رقابت، براي ساير كشورهاي توليد كننده اين كانه را بسيار محدود كرده است.

ذخاير باريت در ايران نيز قابل توجه بوده و مي توان گفت كه در ده سال اخير، تقريباً يك روند صعودي در ميزان توليد باريت در ايران وجود داشته است. علت اصلي افزايش روند توليد در ايران، افزايش ميزان حفاريهاي اكتشافي براي يافتن ذخاير نفت و گاز در سالهاي پس از جنگ ايران و عراق است. از آنجايي كه ايران خود يكي از توليدكنندگان عمده نفت و گاز در جهان است، قسمت اعظم باريت توليد شده داخلي به مصرف صنايع حفاري در كشور و بخش كوچكي از آن به كشورهاي همجوار صادر مي شود. توليد داخلي باريت پاسخگوي نياز بخش صنايع حفاري بوده و واردات اين كانه در گذشته بسيار ناچيز و در دهه اخير، تقريباً به صفر رسيده است.
به دليل كافي نبودن واحدهاي توليد كننده تركيبات شيميايي باريم دار در ايران و توسعه صنايع مصرف كننده اين تركيبات در كشور، واردات آنها به داخل كشور نسبتاً زياد است. با توجه به طرحهاي در دست اجرا و موافقتهاي اصولي صادره براي احداث واحدهاي توليد كننده تركيبات شيميايي باريم دار كه در بخشهاي قبل به آن اشاره شد، احتمال مي رود كه ميزان واردات اين تركيبات در سالهاي آينده كاهش يابد. ولي با توجه به ظرفيت محدود اين واحدها، كشور به طور كامل از واردات آنها بي نياز نخواهد شد.
بديهي است كه با احداث واحدهاي جديد، توسعه و افزايش ظرفيت واحدهاي موجود، علاوه بر اشتغال زايي، كشور از واردات اين گونه محصولات بي نياز شده و در صورت توسعه تكنولوژي و ارتقاء كيفيت محصولات، توانايي صادرات اين قبيل از تركيبات را نيز خواهد داشت. سرمايه گذاري در اين بخش مي تواند نقش مثبتي در اقتصاد كشور داشته باشد.