موارد کاربرد باریت

بیشتر محصولات باریت به عنوان عامل سنگین کننده در گل حفاری به کار می روند. این گل های دانسیته بالا باعث می شوند میله ی دریل به سمت پایین حرکت کند، ذرات برش خورده از وسط خارج می شوند و از فضای بین میله و دیوار به سطح برمی گردند. این گردش سیال دو کار را انجام می دهد:

  1. سر مته را خنک می کند.
  2. گل باریت دانسیته بالا سنگ های برش داده شده بوسیله دریل را جدا می کند و سپس آنها را تا سطح حمل می کند.

باریت همچنین به عنوان یک رنگ دانه در رنگ ها و پرکننده ی سنگین برای کاغذ، پوشاک و لاستیک به کار می رود. کاغذهایی که در کارت های بازی استفاده می شوند، مقداری باریت بین فیبرهای کاغذ وجود دارد. این دانسیته خیلی بالایی به کاغذ می دهد که به بازیکنان این امکان را می دهد که خیلی راحت با کارت ها سروکار داشته باشند.

باریت به طور عمده سنگ معدن باریم است که این باعث تنوع زیادی در ترکیبات باریم می شود. یکی از کاربرد ها در استحفاظ از اشعه ی ایکس می باشد. باریت این توانایی را دارد که از نشر پرتو ایکس و پرتو گاما به بیرون جلوگیری کند. برای ساختن بتون های با دانسیته بالا از باریت استفاده می شود تا از نشر پرتو ایکس در بیمارستان ها، نیروگاه ها و همچنین آزمایشگاه ها جلوگیری کند.

ترکیبات باریم همچنین در آزمایشات تشخیص پزشکی به کار می روند. اگر بیمار یک لیوان کوچک از مایعی که شامل پودر باریم در یک مخلوط شیر و بستنی است، بنوشد، مایع روی مری بیمار را می پوشاند. سپس یک اشعه ایکس از گلو گرفته می شود که از بافت نازک درون مری عکس برداری می کند. زیرا باریم در مقابل اشعه ایکس کدر است و از عبور آن جلوگیری می کند.